Tag dig af dig selv og din krop

I disse tider er det nok noget vi hører ekstra ofte. Altså, det med at vi skal passe på os selv. Men hvad betyder det helt præcis, og er der nogle nye tricks man kan anvende som ikke er dem man allerede kender. Vi ved alle at vi skal spise fornuftigt og dyrke motion, men hvad kan man ellers prøve? Herunder kommer 4 nemme og lidt nyere tips der hører under de normale kategorier som du nok allerede kender.

Dyrk motion

Det er jo lettere sagt end gjort. Specielt både i vintertiderne med sne og med COVID-19-nedlukninger mange steder. Og det er altså meget svært at få sig taget sammen til at få gjort noget derhjemme. Så hvad gør man så? Prøv at lave forskellige programmer, så du én dag laver styrketræning for benene, den næste dag for overkroppen og armene og den næste dag løber du op og ned ad trapperne eller rundt om huset. Hvis du føler hver dag er et overkommeligt program uden at du skal have hele kroppen trænet, så er du mere motiveret til at fuldende det. Lidt er bedre end intet! Og Rom var jo altså ikke bygget på én dag!

Sov sødt

Du skal selvfølgelig sørge for at få din nattesøvn. Og husk at lægge mobilen fra dig mindst 30 minutter før du skal sove. Læs en helt almindelig bog. Du kan også prøve at meditere, mindfulness eller et varmt bad før du skal sove. Hav en fast sengetid hjælper kroppen med at finde dags- og natrytmen.

Spis fornuftigt

Du skal selvfølgelig spise sundt, varieret og gerne økologisk. Der er også mange naturprodukter der kan hjælpe dig med forskellige problemer, men der kan være stor forskel på kvaliteten af disse produkter. Med Manuka honning kan du lindre både eksem og uren hud pga. den antibakterielle virkning og Manuka honning hjælper også i tilfælde af en halsbetændelse eller forkølelse.

Mental velvære

Husk at finde din indre ro. Hvis du har svært ved at finde dig selv, roen eller motivationen, kan det ofte hjælpe at tale med nogen om det. Det er helt okay at tale om tingene. Spørg venner og familie til råds. Specielt dem der gerne virkeligt lytter til dig. Og hvis det kniber med at finde nogen der virkeligt vil det bedste for dig, så kan du altid kontakte en professionel psykolog, coach eller psykoterapeut. En gåtur uden gadgets eller andre forstyrrende elementer kan også hjælpe dig med at få tænkt nogle af de mere dybe tanker. Og den friske luft får ofte sat tingene i et nyt perspektiv.