
Som ejer af en virksomhed er der mange ting at holde styr på, og det er din opgave, at din virksomhed hele tiden følger med på nye trends og overholder nye regler og love. Derfor har vi sammensat en ganske kort guide, så du lynhurtigt kan få din virksomhed up to date.
Få hjælp af en advokat
Med mindre du har levet under en sten i hele 2018 og måske endda 2017 med, har du nok hørt et ord eller to om den nye persondataforordning. Reglerne for den information, du gemmer om dine kunder og samarbejdspartnere, er blevet kraftigt skærpet.
‘GDPR, som står for General Data Protection Regulation, har betydet, at mange virksomheder har været tvunget til at lave om i deres strukturer og den måde, de servicerer deres kunder på. Uanset om du har fået Ridderkorset eller har blåt blod i årene, gælder reglerne også for dig. Det kan have store konsekvenser for din virksomhed, hvis du ikke overholder reglerne. Derfor er det virkeligt vigtigt, at du sætter dig grundigt ind i de nye regler.
Det kan være en stor mundfuld at sætte sig ind i, særligt hvis du ikke har erfaring med emnet. Du kan med fordel kontakte en såkaldt GDPR-advokat, som kan hjælpe dig med at omstille din virksomhed til det nye system. Til at begynde med kan det virke som en ærgerlig udgift, men i det lange løb er det virkeligt godt givet ud. Når du får en jurist til at hjælpe dig med emnet, kan du hurtigt få svar på alle dine spørgsmål, og du slipper for at bruge en masse tid på selv at forsøge at blive klog på alle paragrafferne.
Opdater din virksomhed til 2019
I den noget lettere ende er sociale medier. Hvis du har en mindre virksomhed, der i og for sig kører udmærket, kan det virke overflødigt at bruge tid på sociale medier. Det kan dog virkelig godt betale sig at bruge tid på at opdatere din virksomheds profil og have kontakt med dine kunder gennem disse kanaler. Selvfølgelig stjæler det en smule tid, når du skal have en medarbejder til at skrive daglige opdateringer og tage flotte billeder, men det er virkeligt godt givet ud.
Det er gratis at lave reklame på de sociale medier, og dermed har du gode muligheder for at nå ud til mange mennesker – uden at betale for andet end medarbejderens løn. I modsætning til andre platforme, hvor du kan reklamere for dit firma, kræver det ikke særligt meget at få nye kunde gennem sociale medier. Sørg for, at det er en medarbejder, der er vant til at bruge de sociale medier, der får til opgave at stå for virksomhedens profiler.
I mange tilfælde vil det være en god idé at sende ham eller hende på nogle korte kurser, så de online platforme bliver udnyttet på bedst mulig måde. Når virksomheden er til stede på de sociale medier, har I en bedre mulighed for at tiltrække yngre kunder, og i det hele taget få udbredt jeres brand på en nem og hurtig måde.