Derfor skal du investere i blomster til virksomheden!

Derfor skal du investere i blomster til virksomheden!

At inddrage blomster på arbejdspladsen er måske ikke det mest maskuline råd, du har modtaget. Men inden du afskriver forslaget, så læs lige med på vores tre argumenter for, hvorfor det er fordelagtigt at virksomhedsejere at investere i blomster!

Det gode førstehåndsindtryk

Når der kommer kunder eller potentielle kunder ud til ens firma, er det altid i firmaets største interesse at give det bedste førstehåndsindtryk!

Du ved sikkert allerede, at psyken påvirker, hvordan vi vurderer mennesker, situationer – ja, verden, i det hele taget. Vi har det måske rarest ved tanken om, at vi er rent rationelle væsener. Men det er langt fra alle vores beslutninger, der er baseret udelukkende på rationalitet – vi har skam også følelserne med.

Det betyder altså, at det også kan nytte at appellere til den potentielle kundens følelser, når du forsøger at lukke en handel. Du kan fx lave en mild påvirkning ved at få monteret blomsterbede foran indgangen til firmaets hoveddør. I værste fald forbliver den potentielle kunde upåvirket, men i det bedste tilfælde går der et lidt gladere menneske ind ad døren.

Det viser professionalisme

Det lyder måske ulogisk, at blomster kan udtrykke professionalisme. Men det er det faktisk ikke. At et firma har valgt at bruge penge og energi på at få plantet blomster kan nemlig også give udtryk for entusiasme omkring virksomheden. Der er jo ingen, der gider at bruge blomster på noget, de ikke går op i. Det er jo trods alt et symbol på omsorg, lykønskninger, kærlighedserklæringer osv.

Rent æstetisk

Det sidste argument bygger på ren æstetik. Som vi alle ved, kan blomster være enormt flotte. Du har sikkert allerede tænkt over indretningen på kontoret – så du går sikkert allerede op i æstetik.

Dette er ikke bare hensigtsmæssigt i forhold til potentielle kunder, der bliver tilbudt noget pænt at se på. Det kan også have en positiv indvirkning på dine ansatte – om end det kan være helt ubemærket.

Her vil vi igen minde om at det værste, der kan ske, er, at blomsterne ikke bliver værdsat. Det bedste der kan ske, er at du får mere effektive medarbejdere.