4 modetendenser, der har rødder i det klassiske sportstøj

Dette indhold er lavet i samarbejde med Lundemøllen A/S

Modebilledet ændrer sig konstant i dag. Der vokser nye tendenser frem, som vi aldrig havde troet, vi ville se. Nye ting bliver skabt, og nye koncepter dukker op, der gør livet en smule nemmere. Og måske du allerede er løbet på nogle tendenser, som minder om noget, du har set i en anden sammenhæng.

Den er god nok. For meget mode har forsøgt at kombinere komfort, kvalitet, stil og funktion i de mange design. Derfor kigger vi i denne artikel nærmere på fire forskellige modetendenser, der har rødder i klassisk sportstøj.

Ridebukser blev til komfortable herrebukser

Du er sikkert løbet ind i de mange lækre herrebukser, der i dag ikke behøver være i et stift og ukomfortabelt materiale. Flere forskellige brands har forsøgt sig med chinos og pæne bukser til mænd, hvor materialet er skiftet ud med stretch, samtidig med at der ikke går noget af selve udtrykket.

Tendensen kan minde lidt om det, vi ser hos både ridebukser og tights. Her er der fokus på materialer, der er elastiske og behagelige at have på, og det er nogle af de samme materialer, vi ser i den populære herremode lige nu.

Basketball er kommet for at blive

Der er især én ting, der har vundet indpas i modebilledet, og som gjorde det for mange år tilbage. Basketball er en sport, der baner vejen for modeentusiaster i dag. Det afslappede oversizelook og de store logoer på maven er kendetegnet ved nutidens mode for mænd. Det gælder både T-shirts og sweatshirts, som vi køber i stor stil.

Derudover har Michael Jordan skabt en bølge af stilede sko i samarbejde med Nike. Det startede som innovative basketballsko, men i dag lanceres der forskellige kollektioner fra Nike, hvor mode og basketballsko bliver til høje sneakers.

Militærtøj er tilbage

Kigger vi derimod på noget, der måske ikke lugter så meget af en reel sportsgren, har gamle militæruniformer også fundet vejen ind i modebilledet. Det gælder blandt andet de store vinterstøvler og cargobukser med de store lommer og det løse fit.

Samtidig er HALO blevet vakt til live. Her er der tale om gammelt militærtøj, der er blevet redesignet og i dag består af kollektioner med sportstøj til både mænd og kvinder. HALO blev i 1981 designet af Helge Petersen, der var professionel soldat i den danske specialstyrke. Det store fokus på at skabe et unikt brand med fokus på innovative og funktionelle løsninger lever i dag videre som et stærkt modebrand, der bruges både til sport og til hverdag.