Sådan forbereder du dig til et forretningsmøde

Forretningsmøde

Nerver af stål eller svedige håndflader. Det varierer fra person til person, hvor trygge de føler sig i en situation, hvor det handler om at få aftalen i hus. Forretningsmøder er dog ligesom eksamen – en fest for den velforberedte.

Derfor er det først og fremmest vigtigt, at du er inde i dit stof. Hvis du ikke selv er sikker, hvordan skal du så overbevise andre og gøre dem sikre på dit produkt, din løsning eller dit koncept? Det er en selvfølge for enhver, der sidder med handel som deres levevej.

Som forberedelse kan alle sidde dag ind og dag ud og øve deres materiale igennem. Den dygtige sælger tænker bredere. Denne sælger tager højde for detaljen. Her er der tale om flere mindre ting i din fremtræden, der ubevidst kan påvirke de andre deltagere i mødet til at hoppe med på din vogn mod succes.

Kropssprog taler for dig

Din forberedelse er gået godt. Du husker alle tre A4-sider udenad. Du får ikke lukket aftalen. En stor årsag til dette kan være, at mens dit hoved har fuldt fokus på at memorere ordene, bliver resten af kroppen overladt til sig selv.

Under din forberedelse er det derfor vigtigt, at du har mindst lige så stort fokus på dit kropssprog som på dine velformulerede sætninger. Med den rette brug af kropssprog kan du stærkere formidle dit budskab, sådan parterne i mødet bedre forstår, husker og lader sig rive med af dine sagte ord.

Udstråling spiller på det ubevidste

Dagen inden mødet stryger du måske en skjorte, finder jakkesættet frem og lægger kufferten på bordet. Rutinerne tager over, og du gør som sædvanlig. Men husker du at gøre den smule ekstra, der virkelig får dig til at fremtræde veloplagt til et forretningsmøde?

Tænk ud af boksen. For at virke mere troværdig kan du passende lade kontaktlinserne ligge på natbordet og iføre dig nogle briller. For at tage sanserne i brug kan du iføre dig en velduftende og moderne parfume som denne versace parfume. Du rammer derved din klient med mere end bare ord. Du går rent faktisk ind og påvirker deres underbevidsthed til din fordel.

Vær personlig

Selvom en nydelig skjorte og et jakkesæt er blevet en fast del af salgsverdenen, hjælper det dig ikke i mål med dit salg. Det er ikke jakkesættet, der sælger. Det er personen i det. Her gør det en verden til forskel, hvis du tilpasser dig den specifikke situation, som mødet skal foregå under.

Hvis der er tale om et yderst professionelt og formelt møde, bør du huske på øjenkontakt, en formel tone og fokus på det relevante. Hvis det er et uformelt møde, bør du altid forsøge at komme ind på en personlig stemning. Spørg ind til modtageren. Vær interesseret i mennesket, og se ikke blot personen som en kunde. Her kan du som forberedelse researche på kundens personlige liv eller karriere. Ved at gøre relationen personlig opnår du et bånd, som et jakkesæt ikke kan skabe.